Hjem Fora Nye Forum brugere Underlig rysten i undervognen ?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter
    Sebastian Hansen
    Deltager

Hej ^^

Jeg er en glad Ford ejer. Så ingen tvivl om det 😀

Min bil er lige rundet 5600km. Fik den i marts måned. Kører fra Holbæk til Taastrup hverdag i dytten, og ja det er en diesel. Valgte den pga. forbruget pr. kilometer. Har rundet de 27km/l indtil videre 😀

Havde den dog på værksted i sidste uge, pga. en mærkeligt rysten i undervognen. Man kan mærke det efter 100km/t. Fik hjulene afbalanceret, dæktryk, tjekket sporing, og skævhedsprøve (Ved ikke lige hvad man kalder det) hvor de løfter den op på en lift og belaster hjulene :).

Hentede så bilen i fredags og de sagde derude at den var tiptop igen. Startede så op her i morges og kørte på motorvejen. Og ak nej, samme ustabilhed i undervogen :-/. Dog ryster den ikke mere i rattet som den gjorde før, men man kan se at passagersædet danser og solskærmene hopper når man kører. Er det normalt for sådan en bil ??

Bilen er på papegøjeplader og med jern ramme bagi som alle andre gulplader biler, men det burde da ikke være problemet med den rysten ?

Bilen gjorde det også da jeg hentede bilen fra ny af ude hos Ford. Men tænkte ikke så meget over det dengang, men nu er det bare blevet værre ?

Skal ud at køre i morgen tidlig med ham der har kigget på min bil, også må jeg prøve at forklar det.

Men har i gutter nogen idé om hvad det kan være ??

kasper
    Deltager

Prøv at søge lidt på træk aksler herinde…
    Det kunne være relateret.

Kasper

johnny
    Deltager

Det kan være dine dæk der er “urunde”.
    Ikke ovale men en del af dækket er ikke samme radius som resten af dækket.

Sortedæk.dk kan teste vejtrykket og min vinterdæk fra Hankook har lidt ujævnhed i “rundheden”
    Det var under det som dem som laver hans apparat mener er mærkbart.
    Men jeg kan mærke det.

Jeg tror ikke på det er trækaksler på så ny en bil.
    Dine dæk kan være blevet skæve hvis den har stået på lager et stykke tid.

Sebastian Hansen
    Deltager

så fik jeg klaret en tur med ham på motorvejen :-). Og selvfølgelig kan man ikke hører den rasle lyd ovre fra højre side af. Så kravlede bagi og hørte lyden. Så det er passagersædet som rasler i plastik eller hvad det kan være 😛 mærkeligt. Men siger ingenting når man sidder i det.

– Hensyn til rysten, så har du nok ret i at det er dækkene. Det kan umuligt være de trækskaksler, selvfølgelig kan man ikke udelukke det. Kunne tydeligt mærke dækkene hoppe bagi og kunne mærke at den blev mere ustabil ved højere hastighed. Det kunne mekanikeren også mærke.

Så fik en tid den 22/7, også må jeg håbe at de prøver nogle andre fælge på den eller de udskifter alle 4 dæk til nye. Hvilket jeg håber mere på !

Mikael Jensen
    Deltager

Jeg har umiddelbart samme problem som dig. Det føltes som om at der er en flat spot på dækket eller de trænger til en afbalancering ik? har fået mine afbalanceret uden det blev bedre så vil ned til dem og høre om de ikke kan køre en flat spot tur med den så dækkene kan blive rettet op hvis det da er fejlen

johnny
    Deltager

Hvad skulle en flat spot tur være?
    Hvad forventer du de skulle kunne gøre ved dækket , hvis det har flat spot?

Sebastian Hansen
    Deltager

Flat spot er jo hvis dækket låser ved hårdt opbremsning, er som regel ret tit på vinterdæk. Men umiddelbart har mine dæk ikke det, ellers havde jeg nok fået det at vide fra mekanikeren 🙂

– Men ja, det føles som en afbalancering, men det havde han gjort. Ingen rysten i rattet, men stadig en ustabil kabine/undervogn.

Altså hvis din bil er også ny, så er det jo bare 4 nye dæk på deres regning?

johnny
    Deltager

Flat spot kommer også når bilen har holdt stille et stykke tid.
    Holder den for længe kan gummiet ikke komme tilbage i form.

Hvis der er mønster til det kan man raspe dækket ned men det koster jo noget og få gjort, hvis man selv t skyld i det.
    Så har man et dæk hvor 2/3 dele af mønster dybden er fjernet, så kunne man lige så godt have købt nye.

Jeg vil også sige de skal sætte 4 nye dæk på, hvis det er fejlen.

Mikael Jensen
    Deltager

Man kan køre en flat spot tur ved at lukke luft ud til omkring 0,8 bar og så køre en tur så de blir godt varme. Der efter hurtigt ind på en lift og så pumpe op til 4-5 bar i dækket og lade det køle ned med det høje tryk i og så kan man tit redde dækket. Der er ikke mange der kender til metoden men den virker

Sebastian Hansen
    Deltager

Hej igen 🙂

Skulle nok haft nævnt hvad fejlen var tidligere, men det har desværre også taget en tid med frem og tilbage og en slåskamp med værkstedet :-\

Fejlen har hele tiden været i dækkene. Da bilen havde stået for længe på de dæk som den kom til Danmark med, så ja flat-spot var opstået og at dækkene ikke var produceret i Frankrig.

Købte så nogle 17″ alu-fælge med kumho dæk og fejlen forsvandt 🙂

Havde dog det samme problem med mine helt nye vinterdæk fra continetal (TS850 91T) men det var fordi de var produceret i “made in portugal”.

Og værkstedet siger stadig at dækkene ikke fejler noget. Så har opgivet denne her slåskamp nu 🙁

Det skal lige siges at folk derude som har en econetic diesel, hold godt øje med dæk producenten og at bilen er følsom på vejen med dens styretøj og motor vibringer.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.