Hjem Fora Generel diskussion Skift af bremser focus 1,6 TDCi 2008 stc.

Viser 10 indlæg - 21 til 30 (af 36 i alt)
  • Forfatter
    troels
    Deltager

Der fik du mig HDA 😉 Jeg fik ikke skiftet bremsevæsken, men det står på to-do-listen sammen med et ekstra olieskift.

Jeg har så overvejet om man skulle anvende sådan en vacuum dims her. http://www.biltema.dk/da/Bil—MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremseudlufter-trykluftsdrevet-191577/

Jeg har også kigget lidt efter bremsevæske DOT4, men ved ikke helt hvad jeg skal vælge af mærke.

Mvh
    Troels

HDA
    Deltager

[quote=repzak]
    Mener jeg har dette og det har passet.
    http://www.biltema.dk/da/Bil—MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremsestempelvarktoj-15-dele-191255/
    Kasper
    [/quote]

Købte mit sæt hos T.H… og der er lidt flere dimser end Biltemas og to skruedimser i sættet.
    Det kostede så også 499,-. Det er et godt sæt, hvor skiverne sidder fast med magneter.
    http://www.thansen.dk/vaerktoj/specialvaerktoj/bil-specialvaerktoj/bremsevaerktoj/kalibervaerktoj-komplet-18-dele/n-698106920/pn-698106910/

HDA
    Deltager

[quote=troels]
    Der fik du mig HDA 😉 Jeg fik ikke skiftet bremsevæsken, men det står på to-do-listen sammen med et ekstra olieskift.

Jeg har så overvejet om man skulle anvende sådan en vacuum dims her. http://www.biltema.dk/da/Bil—MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Bremser/Bremseudlufter-trykluftsdrevet-191577/

Jeg har også kigget lidt efter bremsevæske DOT4, men ved ikke helt hvad jeg skal vælge af mærke.

Mvh
    Troels

[/quote]

Jeg købte en tryk dims som kunne sættes på bremsevæske beholderen. Det er noget bras og gav kun bremsevæske ud over det hele.
    Jeg endte med en gammel dunk, en slange med en ventil i og den manuelle metode med 10 pump på hvert hjul. De gamle teknikker virker sgu altid :o)

Mht mærket, så tror jeg det er ligegyldigt. Husk dog det skal være DOT4.
    Desto højere DOT tal, desto højere kogepunkt. Men, der er altid en men, højere DOT tal opsuger nemmere fugtighed fra luften og kogepunktet falder hurtigere end bremsevæske med et lavere DOT tal.
    Høje DOT tal bruges generelt til racing hvor man har brug for højt kogepunkt og skifter væsken ofte.

troels
    Deltager

Jeg har overvejet billig noname fra Biltema/thansen og så måske være bedre til at skifte. Har også overvejet en bedre fra castrol, ate og lign.

Jeg synes at have set at nogle af dem er specielt beregnet til ABS/ESP idet de er tyndtflydende ved koldt vejr, men synes det er svært at blive helt klog på.

Mvh
    Troels

johnny
    Deltager

Køb den på Ford, koster ikke meget og du ved det passer til bilen.
    Husk også at dot5 er silikonebaseret og må ikke blandes med dot 3-4-5,1

troels
    Deltager

[quote=johnny k]
    Køb den på Ford, koster ikke meget og du ved det passer til bilen.
    Husk også at dot5 er silikonebaseret og må ikke blandes med dot 3-4-5,1
    [/quote]
    Tjaa om det er Biltema, thansen eller Ford kommer jo nok ud på et, de er alle DOT4 og passer dermed til bilen. Mine overvejelser gik på om man skulle vælge en bedre kvalitet, lad mig overdrive og sige f.eks. Castrol SRF, den passer også til Ford'en, men er måske lidt overdrevet til en 109hk dieselhakker.

Mvh
    Troels

johnny
    Deltager

Hvad er det du forventer at opnå af fordele med en castrol kontra Ford bremsevæske.

troels
    Deltager

Johnny, jeg er i tvivl om du forstår indholdet af mine overvejelser eller om du går mest op i hvad mærke jeg skriver i teksten.

Hvad forskel jeg forventer mellem bremsevæsken fra Biltema eller Castrols SRF, vil være markant højere vådt kogepunkt. Det vil så som udgangspunkt ikke have nogen værdi på min dieselhakker, men skulle jeg springe et bremsevæske skifte over, så vil jeg med SRF teoretisk set stadig have højere vådt kogepunkt og dermed sikkerhed for velfungerende bremse i en nødsituation.

Det andet spørgsmål med ESP bremsevæske (SRF er ikke ESP bremsevæske), så vil det ift. Biltema bremsevæske teoretisk set give en hurtigere funktion af ESP til vinter brug.

Mvh
    Troels

troels
    Deltager

HDA, skiftede du kun væsken på de 4 hjul eller skiftede du også væsken til koblingen? Man bør vel også skifte væsken til koblingen ikke så meget pga. kogepunktet, men mere pga. vandindholdet i bremse-/koblingsvæsken.

Hvis man skal udlufte koblingen, kan man så gøre det med tryk på væskebeholderen og så udlufte på koblingshuset, altså ligesom med bremsekaliberne eller er det en anden metode.

Mvh
    Troels

HDA
    Deltager

[quote=troels]
    HDA, skiftede du kun væsken på de 4 hjul eller skiftede du også væsken til koblingen? Man bør vel også skifte væsken til koblingen ikke så meget pga. kogepunktet, men mere pga. vandindholdet i bremse-/koblingsvæsken.

Hvis man skal udlufte koblingen, kan man så gøre det med tryk på væskebeholderen og så udlufte på koblingshuset, altså ligesom med bremsekaliberne eller er det en anden metode.

Mvh
    Troels

[/quote]

Jeg skiftede kun bremsevæsken.
    Mht vandindholdet, så ja. Ellers er det vel ligemeget.
    Prøv at checke ETIS for service interval på koblingsvæsken.

Sidste gang jeg udluftede kobling var på min Datsun fra '73 ;o)
    Regner ikke med der er sket noget vildt teknisk i udluftnings princippet siden da.

Viser 10 indlæg - 21 til 30 (af 36 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.