Focus RS Testdrive
Forleden fik jeg muligheden for at prøvekøre Fords pressebil – den nye Focus RS. Der er blevet skrevet meget om den nye Focus i både motorpressen og almindelige nyhedsmedier, og fælles for dem alle er, at den med stor sandsynlighed er det sjoveste på 4 hjul der kan købes for det den koster. Alt taget i betragtning, har den nye Focus RS faktisk en ganske overkommelig pris.
Ford og performance
Det er faktisk lidt synd for Ford. Mange mennesker ser ikke Ford som et High Performance brand. Og derfor synes flere, at skulle spendere næsten 600.000 kr. på en Ford Focus, i den grad er at spilde sine surt tjente penge. Folk glemmer blot at se på Fords historie og den racing erfaring de har. I de gode gamle dage, havde Ford en ganske anden status end de har i dag – i den brede befolknings opfattelse. Os der følger lidt med, ved selvfølgelig bedre. Hvem husker ikke Ford ikoniske Escort RS2000 i både MK1 og MK2, Cosworth modellerne, Escort RS turbo…listen er lang.
Focus RS
Med Focus RS, som blev lanceret i 2002 (MK1), blev det starten på en ny serie gaderacere fra Ford, og en fin fortsættelse af deres racing historie. Og min prøvetur en den nye 4-hjulstrukne RS’ er var på ingen måder nogen skuffelse. Har prøvet RS MK1 og 2 og den nye kører på alle måder bare suverænt. Lyden….ååh lyden altså. Den går lige i mellemgulvet på den gode måde. Den skal ubetinget sættes i Sport-mode med det samme – det er der den virkelig trækker. Drift-mode holdte jeg mig fra. Vejen var ikke til det, og havde ikke lyst til at risikere noget på Ford Danmarks pressebil 😉
Stod valget mellem en Subaru STI og en Focus, blev det helt klart til Focusens fordel. Den er billigere, flottere og har drift-mode…som sikkert ikke er kedeligt hvis man ellers turde prøve det 😀